JellyPages.com

Sabtu, 15 Oktober 2011

AMALAN UNTUK MEMPERBAIKI AKHLAK

"Ya Allah, aku berlindung denganMu dari sifat lemah dan malas, dan aku berlindung denganMu dari sifat penakut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu dari timbunan hutang piutang dan kezaliman manusia."

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari ilmu yang tidak memberi manfaat, hati yang tidak khusyu', mata yang tidak menangis, jiwa dan nafsu yang selalu rasa tidak cukup (tamak) dan doa yang tidak diterima."

"Ya Allah, limpahkanlah selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda, selawat yang dapat meluaskan rezeki kami dan mengelokkan akhlak kami."

"Ya Allah, aku berlindung denganMu dari akhlak yang keji, amalan yang buruk dan hawa nafsu."

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu jiwa yang tenang yang percaya dengan hari berjumpaMu dan redha dengan qadha'Mu serta bersyukur dengan pemberianMu."

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu hidayah dan takwa, sifat wara' dan kekayaan jiwa dan hati."  

"Maha Suci Allah pemilik sekalian alam Yang Maha Suci dari segala kekurangan yang dapat berbuat apa sahaja yang dikehendaki. Sekiranya Dia ingin menghilangkan kamu dan membawa datang makhluk yang lain, Dia boleh melakukan, Demikian adalah sangat mudah bagi Allah."

"Tuhan yang bersifat Maha Hidup, yang dituju kepadaNya segala hajat dan Dialah Tuhan Yang Kekal, bagiNyalah dinding yang teguh."

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku, permudahkanlah urusanku dan bukakanlah ikatan lidahku supaya mereka dapat memahami perkataanku."

"Ya Allah, berikanlah hidayah kepada jiwaku, ilhamkanlah kepadanya kebaikan dan ketakwaan, sucikanlah jiwaku, Engkau sebaik- baik penyuci, Engkau pemilik dan Tuannya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan